Yritysten arvokeskustelut – välttämättömyyttä vai huuhaata?
Arvokeskustelut ovat herättäneet intohimoja suuntaan tai toiseen. Niiden epäilijät toteavat, että arvot tuppaavat jäämään kuolleiksi kirjaimiksi ja että organisaatioilla on tähdellisempääkin tekemistä.
Ymmärrän epäilijöiden kritiikin. Organisaatioiden maailma on täynnä tehotonta touhua, tarpeettomia palavereja, tyhjiä lupauksia ja mitäänsanomatonta koulutusta.
Muutoksen tai muun kehittämisoperaation tekemättömyys on usein parempi vaihtoehto kuin kehnosti ja hätäisesti toteutettu hanke. Pelkkä muodon vuoksi käynnistetty arvokeskustelu voi olla huonompi vaihtoehto kuin se, että koko homma jätetään väliin.
Tämän sanottuani: liputan hyvin toteutettujen arvokeskustelujen ja arkeen vietyjen arvojen puolesta.
Edgar Schein ja hengenheimolaisensa ovat todenneet, että organisaatio koostuu kahdesta osasta, artefaktien ja kulttuurien maailmasta. Artefaktit ovat lähtökohtaisesti näkyviä, tietoisia ja suunniteltuja. Kulttuuri puolestaan syntyy vähemmän suunnitellusti ja usein sattumanvaraisesti.
Toimintasuunnitelmat ja järjestelmällinen toiminta ovat artefakteja. Tapa, jolla suhtaudumme toisiimme tai asiakkaisiimme on osa kulttuuriamme. Jos hieman pelkistää.
”Kulttuuri syö strategian aamupalaksi.” Tämä lentävä lause yrittää kuvata kulttuurin väkevää voimaa. Nokia kykeni aikoinaan luomaan kulttuurin, joka suosi oppimista, innostusta ja yhteen hiileen puhaltamista. Vaikeudet alkoivat, kun kulttuuriin syntyi itseriittoisuutta, turhaa managerointia ja pelkoa. Näin vanhat nokialaiset ovat kertoneet.
Jos kulttuuria leimaa nihkeys, arvostamattomuus, hätäily ja nipotus, mitkään toiminnalliset valinnat eivät pelasta organisaatiota.
Jos kulttuuri suosii luovuutta, ihmisten arvostusta, luottamusta ja merkityksellisyyttä, menestyksen avaimet ovat käsillä – yhdistettyinä huolellisesti mietittyyn strategiaan ja aitoon asiakasymmärrykseen. Tällöin puhutaan arvovalinnoista.
Fiksusti ajateltu liiketoiminta, inhimillisyys ja kunnollinen johtaminen ovat vastaansanomaton yhdistelmä. Parhaita esimerkkejä tästä ovat erilaiset kasvuyritykset, kuten Tori.fi, Kiosked ja monet Slushista tutut nimet.
Värittömiä ja innottomia arvokeskusteluja emme tarvitse. Mutta hyvät arvot ovat kestävän menestyksen kivijalka. Siksi tarvitsemme hyviä arvokeskusteluja. Miten sellaiset toteutetaan? Sitä voit tutkailla ilmaiseksi ladattavasta oppaasta, johon kollegoideni kanssa olemme kiteyttäneet tärkeimmät asiat ja yhden testatun mallin.
Töräytän usein asiakkailleni: ”Älkää ihmeessä ruvetko keskustelemaan arvoistanne!”
Sitten jatkan: ”Paitsi, jos aiotte ottaa arvot tosissanne.”